PERSBERICHT periode 70

Vanaf vr 8 december t/m woe 10 januari

Galerie Alphen Art in Winkelcentrum De Aarhof in Alphen aan den Rijn exposeert van 8 december t/m 10 januari werk van acht kunstenaars. Vlak voor de opening is het interieur van de galerie ingrijpend gewijzigd. Voor het eerst dus in de vernieuwde setting deze expositie!

De expositie wordt feestelijk geopend op vrijdagavond 8 december om 19.30 uur. Trio Vento Ocha verhoogt de stemming door een muzikale omlijsting te verzorgen. De galerie is al geopend voor publiek vanaf 12.00 uur.

Stacy Kalb maakt door de natuur geïnspireerd minimalistisch werk. De kleuren en subtiele vormen zoals de beweging van water, eindeloze luchten en de patronen van stenen. Haar grootste inspiratiebron is het experimenteren met verschillende media die mooi over het doek kunnen vloeien. Stacy: “Als ik kunst maak, volg ik geen regels of richtlijnen. Op die manier komen de puurste emoties naar boven en is het eindresultaat altijd een reflectie op hoe je je die dag voelde en wordt het uniek.”

Nico van der Putten is op oudere leeftijd met schilderen begonnen, na zijn carrière als goudsmid. In een realistische stijl schildert hij aquarellen waardoor hij zich tijdens zijn wandelingen bij de Zegerplas door de natuur laat inspireren. Zijn werk heeft realistische, dan weer sfeervolle decoratieve en botanische kanten, maar ook een grafische kant komt wel eens in de werken voor. In alle gevallen probeert hij met zijn lijnen, vormen, kleuren composities een harmonisch geheel te maken.

De werken van Daphne Rijkoort zijn allemaal aan elkaar gerelateerd en laten het onderzoek zien naar materialen, het werken met pvc, glas en transparantie, hoe de kleuren daarop reflecteren en samenwerken. Het geeft een andere, ruimtelijke beleving.

Freek Steijsiger brengt het zachte pastelkrijt samen met het thema ballet. We zien balletschoenen en voeten die klaar staan om een beweging te maken. Het werk is het laatste uit zijn eigen privé-collectie maar is te koop.

Mirjam Wellink is sieradenmaker. Het liefst zit ze in haar atelier, omringd door allerlei materialen en onderdelen zoals koper, zilver, messing, klok- en horlogeonderdelen, tandwieltjes en oude sieraden en vondsten uit de natuur. Door te spelen met en rangschikken van alle onderdelen ontstaan de meeste creaties. Haar inspiratie haalt ze uit Steampunk, maar ook uit de natuur, oude gebouwen en kunst. Ze vindt het belangrijk dat er van alles te zien is in haar creaties. Je blik moet er niet direct vanaf glijden, er moet iets van een prikkel inzitten.

Jasper Bos is vooral bekend door zijn figuratieve en abstracte stijl.
Op intuïtieve wijze ontdekt hij in abstracte vormen figuren. Hij schildert een dynamische abstracte achtergrond en werkt de gevonden figuren uit met acrylverf-markers. Naast de genoemde werkwijze experimenteert hij met mogelijkheden om deze fantasierijke wereld in driedimensionale objecten en sculpturen te verwerken.

Van Celine Michel zijn geweven en vilt-portretten te zien. “In mijn portretten probeer ik weer te geven wat ik mooi vind. De kleurencombinaties in mijn schilderijen geven mij een gevoel dat alles klopt. Het bezig zijn met verf en kwasten doet me alles om me heen vergeten. Hopelijk inspireer ik je met mijn werk en zeker, elke stap telt. Voor een positief bewustzijn van ons leven op aarde kan een klein gebaar al iets doen.”

Louis van der Kruyk is autodidact. Zijn voorliefde uitgaat naar impressionistische werken. Hij gebruikt vaak een beperkt kleurenpalet met zuivere kleuren, warme tonen en subtiele kleurschakeringen. De kleuren brengt hij puur en onvermengd aan op het doek. “Voor mij is het plezier en de rust die ik erin vind de grootste zegen. Het liefst ga ik op die weg voort tot op mijn oude dag”.

Winkelcentrum Aarhof 41, 2406 BT Alphen aan den Rijn
Openingstijden: di. wo. vrij. 12.00 – 17.00 uur, zaterdag 11.00 – 16.00 uur