Pauline Verzijden

In mijn zoektocht naar een materiaal om mee te werken dat me uitdaagt, ben ik bij glas beland. Het werken met glas en het toepassen van de talloze technieken daagt me uit en de processen verwonderen me steeds weer. Glas geeft veel mogelijkheden om mijn gevoelens uit te drukken.

Met mijn werk wil ik je dan ook meenemen naar de natuur die mij een intens gevoel van geluk kan geven. De geuren, wind, zon en de aanblik werpen mij terug naar mijn jeugd met de fijne en gelukkige, maar ook donkere momenten.

Voor “De bergen” heb ik me gebaseerd op een beeld opgedaan tijdens de autoritten op weg naar een vakantiebestemming, als kind met mijn ouders of als volwassene. Ik zag bergen met daarop bomenrijen die tegen de lucht afstaken.  De grillige vorm van de aarde en de ritmiek van de bomen trokken me aan. Dit beeld wilde ik in mijn objecten vastleggen.  Misschien herkennen mensen dit en roepen mijn bergen en bomen ook herinneringen op.  Voor dit werk heb ik gekozen voor het gieten van de bergen zodat ze robuust overkomen. Voor de bomen heb ik gekozen voor het werken aan de vlam.

Het werk “Plienaflos” is geïnspireerd op de activiteiten van de wereldzadenbank op Spitsbergen

Mijn eigen soort bloemetjes heb ik Plienaflos (flos is latijn voor bloemen) genoemd. Ze staan op vierkantjes van verschillende kleuren die de diverse grondsoorten over de hele wereld aangeven.De natuur is fragiel en veerkrachtig en kan door bijv. klimaatverandering verstoord raken. De techniek “pâte de verre” die kwetsbare vormen oplevert heb ik doelbewust gebruikt.

Meer info:    pliena24@gmail.com

                        www.pliena.nl